Persbericht: Stad Beringen zet 84 werknemers op de fiets via Lease a Bike

“Fietsen naar het werk maakt je fitter, is duurzaam én voordeliger dan ooit”

Beringen, 27 april 2023 – Het woon-werkverkeer van zijn medewerkers duurzamer maken, dat wou Stad Beringen bereiken met de uitwerking van een fietsleaseplan. Met succes, want maar liefst 84 werknemers tekenden er op in. De komende twee jaar verwacht de Stad nog een 50tal fietsleasecontracten af te sluiten voor zijn werknemers via Lease a Bike. Deze ochtend, verzamelden alvast tientallen medewerkers van Stad Beringen met hun stalen ros op het binnenplein van het stadhuis. “We zijn verheugd dat nu al zo veel medewerkers gebruikmaken van het fietsleaseplan van Lease a Bike. Als lokaal bestuur zijn we hiermee één van de voortrekkers op het gebied van duurzaam woon-werkverkeer. Dit kadert bovendien perfect binnen onze ambitie om Beringen uit te bouwen tot een fietsvriendelijke stad waar je niet alleen als toerist, maar ook als inwoner of werknemer je vlot én veilig kan verplaatsen,” zegt burgemeester Thomas Vints.

Bedrijven zetten al langer in op fietsleasing en zo ook op het welzijn van hun werknemers. Sinds maart 2021 werd dit ook mogelijk voor lokale besturen. Toen voerde de Vlaamse regering een wetgeving in waardoor werknemers van lokale besturen hun eindejaarstoelage fiscaal voordelig kunnen inruilen voor een fietsleasepakket. Een kolfje naar de hand van Stad Beringen, die al langer inzet op duurzame mobiliteit en het voorbeeld dat haar werknemers hierin kunnen geven. Na een grondig marktonderzoek besloot de Stad in zee te gaan met Lease a Bike om dit fietsleasepakket uit te werken. Het was een schot in de roos, want op amper een maand tijd sloot al 1 op de 5 werknemers een fietsleasecontract af!

Het fietsleaseplan werd gemaakt op maat van iedere werknemer. De geleasete fietsen waren voornamelijk e-bikes, maar er zaten ook bakfietsen en koersfietsen bij, die zowel voor het woon-werkverkeer als privé gebruikt worden.

“Leasefietsen” steeds populairder

Fietsleasing zit in de lift. Er zijn dan ook tal van voordelen aan fietsen naar het werk. Bij ruim 4 op de 5 Vlamingen (84%) die al ooit naar hun werk fietsten, helpt het hen om hun hoofd leeg te maken na een werkdag. Daarnaast helpt een ‘droomfiets’ via het werk hen om meer te bewegen. Bijna 6 op de 10 werknemers (59%) zeggen dat dit hét duwtje in de rug kan zijn is om meer met de fiets naar het werk te gaan. De helft zou ook vaker fietsen in zijn of haar privétijd, zo blijkt uit een onderzoek1 dat Lease a Bike liet uitvoeren bij 1.000 Vlaamse werknemers.

Door hun werknemers een leasefiets aan te bieden, kunnen bedrijven en lokale besturen hen helpen om vaker de auto te laten staan. Fietsen naar het werk levert hen ook een fietsvergoeding op. Bovendien kunnen werknemers zo ook over een duurdere fiets beschikken. De meeste werknemers kiezen voor een elektrische fiets of een speed pedelec, die gemiddeld zo’n 3.600 euro kost, maar waarvan de kostprijs kan oplopen tot 15.000 euro,” zegt Jaouad Auragh, General Manager van Lease a Bike.

Voor Lauretta Peeters kwam haar leasefiets net op het juiste moment!

Sinds enkele weken komt Lauretta Peeters (51) vrijwel elke dag met haar droomfiets naar het werk. Ze was één van de eerste medewerkers die intekende op het fietsleaseplan van Stad Beringen en Lease a Bike.

De voordelen van fietsen naar het werk waren Lauretta niet onbekend; al jarenlang fietst ze van haar woonplaats in Meldert naar Beringen, waar ze werkt op de dienst openbare netheid van de stad. Tot voor kort deed ze dit met een elektrische fiets, maar die was dringend aan vervanging toe:

“Dagelijks ben ik zo’n 25 kilometer onderweg naar het werk, en terug. Mijn elektrische fiets had al zo’n 12 jaar op de teller, en ik merkte dat de batterij het niet zo lang meer uithield. Geld voor een nieuwe fiets, kon ik niet meteen op tafel leggen. Het gaat toch om een serieuze investering.

Het fietsleaseplan van Stad Beringen en Lease a Bike kwam daarom op het perfecte moment voor Lauretta.

“Ik was dan ook heel enthousiast over het initiatief, en wist meteen welke ik wou: een sportieve elektrische damesfiets van het merk Cannondale. Mocht ik die zelf aankopen, dan zou ik er al snel zo’n 5.000 euro aan kwijt geweest zijn. Al wat ik moest doen, was mijn eindejaarstoelage fiscaal voordelig inruilen voor een fietsleasepakket. Nu heb ik mijn droomfiets én er meteen gratis pechverhelping, verzekering en onderhoud bij!”

Een bijkomend voordeel voor Lauretta, was dat ze haar droomfiets kon ophalen bij haar vertrouwde fietshandel in Lommel.

“Daar kenden ze Lease a Bike nog niet, maar de samenwerking was makkelijk opgezet. Het ging niet alleen vlot, maar ook snel! Op vier dagen tijd had ik mijn Cannondale. Fijn is dat ik ook voor het onderhoud eveneens bij mijn fietshandelaar terecht kan.”

Ook privé zal Lauretta haar Cannondale vaker gebruiken voor korte afstanden. Buiten de werkuren is ze bovendien vaak op haar mountainbike te vinden, of op haar koersfiets met haar vriendinnen van fietsclub de Renladies.

Na de leasingperiode kan Lauretta ervoor kiezen om haar droomfiets over te nemen aan 15% van de originele prijs.

“En misschien lease ik dan wel een mountainbike of koersfiets,” glimlacht Lauretta.

Voor meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met (enkel voor pers):

Nele De Klerck

Account manager, Wavemakers PR & Communication

Over Lease a Bike

Lease a Bike vestigde zich in 2020 in België. Als snel groeiende speler in de Belgische fietsleasewereld richt Lease a Bike zich op elk soort bedrijf, ook op KMO’s en zelfstandigen. Lease a Bike maakt deel uit van mobiliteitsaanbieder Pon en heeft als doel om fietsleasing beschikbaar te maken voor bedrijven en werkende mensen in Europa. ​ Vandaag is de onderneming al actief in België, Nederland, Duitsland en Oostenrijk, waar het bij meer dan 20.000 bedrijven al zo’n 150.000 klanten aan een leasefiets hielp. Eén van de grootste troeven van Lease a Bike is het ​ geautomatiseerde en gebruiksvriendelijke platform, waardoor fietsleasing eenvoudig en digitaal verloopt. Geen papierwerk en geen kosten voor de werkgever, 40% goedkoper voor werknemers en keuze uit alle merken en types fiets bij hun lokale fietshandelaar. Zo wint iedereen bij de keuze voor het groenste vervoermiddel.

1 Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Lease a Bike tussen 25 april en 2 mei 2022 bij 1000 Vlaamse werknemers representatief op geslacht, leeftijd, provincie en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Vlaamse werknemers bedraagt 3,02%.

Persbericht_Lease a Bike_Stad Beringen

Getuigenis Lauretta Peeters

Getuigenis Ken Thomassen

Persberichten in je mailbox

Over Lease a Bike

Lease a Bike vestigde zich in 2020 in België. Als snel groeiende speler in de Belgische fietsleasewereld richt Lease a Bike zich op elk soort bedrijf, ook op KMO’s en zelfstandigen. Lease a Bike maakt deel uit van mobiliteitsaanbieder Pon en heeft als doel om fietsleasing beschikbaar te maken voor bedrijven en werkende mensen in Europa.  Vandaag is de onderneming al actief in België, Nederland, Duitsland, Oostenrijk en de Verenigde Staten, waar het bij meer dan 20.000 bedrijven al zo’n 150.000 klanten aan een leasefiets hielp. Eén van de grootste troeven van Lease a Bike is het  geautomatiseerde en gebruiksvriendelijke platform, waardoor fietsleasing eenvoudig en digitaal verloopt. Geen papierwerk en geen kosten voor de werkgever, 40% goedkoper voor werknemers en keuze uit alle merken en types fiets bij hun lokale fietshandelaar. Zo wint iedereen bij de keuze voor het groenste vervoermiddel.

www.lease-a-bike.be